2009-05-06

Ytterligare några tankar kring besöket på Aspö


Jag tycker att det var en mycket rolig förmiddag och jag fick många konkreta tips på hur man som lärare kan bedriva utomhuspedagogik i de flesta ämnen. Jenny har i ett tidigare inlägg beskrivit några av sakerna vi fick göra och jag kommer att nämna några ytterligare. Här till vänster är ett litet konstverk som jag skapat med hjälp av kolkritan vi gjorde genom att skala en bit lind, rulla in den i folie och sedan lägga det lilla paketet i den varma askan.

Med hjälp av kottar skapade vi cirklar samt cirkelns diameter. Genom att sedan jämföra antalet kottar som cirkeln hade i omkrets med antalet kottar som diametern bestod av tydliggjordes det att en cirkels diameter är ungefär en tredjedel av omkretsen. Ett konkret sätt att vissa var talet pi kommer ifrån. Exempel, var cirkelns omkrets 24 kottar var diametern 8 kottar, detta stämde oavsett om det var en stor eller liten cirkel. Manne beskrev även med hjälp av oss studenter hur ett träd är uppbyggt med allt från rötter till vattentransportörer till bark och skadeinsekter, ett bra sätt då många lär sig genom att arbeta med kroppen istället för att endast titta på en bild. En sista sak jag vill ta upp från denna dag var då vi med hjälp av våra mobilkameror fick ta kort på olika påstående, i detta fall skrivna på engelska. Jag tycker det var ett bra sätt att använda elevernas mobiltelefoner och nyttja den nyare teknik på ett positivt sätt i undervisningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar