Sedan genomförde jag samma sak som ovan fast med två flickor. Den ena flickan var lite mer talför och berättade och visade direkt med händerna hur en båt måste se ut för att den ska flyta, hon påpekade även att det inte får komma in vatten för då sjunker den. Hon sa att vattnet lyfter båtar på något sätt. Den andra flickan sa inte så mycket men visade också med händerna hur en flytande båt kan se ut. Sedan lästa jag även för dessa upp vad de olika personerna i vår cartoon trodde båtars flytförmåga berodde på. De båda flickorna sa nej i kör gällande den personen som trodde det var för att båtar har motor, åror eller segel, de svarade ja på den som trodde det handlade om att vattnet är tungt och trycker upp båten, nej på den som trodde att det berodde på att båtar är gjorda av trä eller plast och ja på den som trodde att det hade med formen att göra. Diskussionen avslutades med att jag även här förklarade för barnen att båtars flytförmåga inte beror på att de har åror, segel eller motor eller för att det är gjorda av plast eller trä och relaterade till de båtar som gjorts av modelleran under experimentet. Jag förklarade även att man kan säga att vattnet trycker/lyfter upp båten om den är formad på ett visst sätt (en båt måste tränga undan lika mycket vatten som den väger om den ska flyta). Den ena av flickorna tänkte att båtar som ligger i hamn flyter för att de är fastbundna och jag försökte förklara för henne att det inte var därför de flöt men jag vet inte om hon ”köpte” det. Denna flicka hade inget svar angående hur det går till när båtar flyter första gången jag frågade så några tankar har kanske väckts i alla fall…
Känslan är att de flesta barnen ändå har fått en annan bild än de hade tidigare angående hur det går till när båtar flyter och det har både varit roligt och lärorikt att arbeta på detta sätt.
vilken fin cartoon med bra svarsalternativ, själv tror jag på alternativ nummer 2 =)
SvaraRadera