2009-04-08

Utvärdering med concept cartoon

Lite kommentarer kring utvärderingen som genomfördes med vår concept cartoon på förskolan. Utvärderingen utfördes i mindre grupper, två eller tre barn i varje grupp för jag ville att det skulle kunna diskutera med varandra. Det fanns ingen direkt tanke varför det blev just de grupperna utan jag anslöt till barnens ”egna” grupper. Först visades vår cartoon upp och frågan ”Hur tror du båtar flyter?” ställdes. Ett av barnen förstod mycket väl att personerna vid strandkanten undrade det i och med att båten såg så gammal ut…en rolig kommentar tycker jag. Barnen i den första gruppen bestod av tre pojkar och de associerade till modellerna som de hade fått forma under experimentet för en dryg vecka innan utvärderingen. De förklarade och visade med händerna hur de hade format den för att få den att flyta. De sa att de var tvungna att platta ut leran för att den inte skulle bli för tung samt göra höga kanter för att inte vatten skulle läcka in. De berättade även andra saker som kunde flyta, som bollar, löv och papper (innan de blir blöt). När de fick frågan varför bollar flöt svarade en av pojkarna att det var för att den var full med luft. Efter en liten diskussion blev barnen nyfikna på vad det stod i pratbubblorna och det lästes upp det för dem. Alla var överens om att flytförmågan hade med formen att göra. I och med att många av barnen innan svarat att flytförmågan berodde på att båtar har åror, motor eller segel känns det mycket bra att de inte svarade det. Jag försökte även synliggöra detta en extra gång och tydliggjorde att vi inte behövde några åror eller motorer för att modelleran att flyta. Jag förklarade även att motor och åror används för att styra och förflytta båten och att en båt fortfarande flyter även om motorn är avstängd.

Sedan genomförde jag samma sak som ovan fast med två flickor. Den ena flickan var lite mer talför och berättade och visade direkt med händerna hur en båt måste se ut för att den ska flyta, hon påpekade även att det inte får komma in vatten för då sjunker den. Hon sa att vattnet lyfter båtar på något sätt. Den andra flickan sa inte så mycket men visade också med händerna hur en flytande båt kan se ut. Sedan lästa jag även för dessa upp vad de olika personerna i vår cartoon trodde båtars flytförmåga berodde på. De båda flickorna sa nej i kör gällande den personen som trodde det var för att båtar har motor, åror eller segel, de svarade ja på den som trodde det handlade om att vattnet är tungt och trycker upp båten, nej på den som trodde att det berodde på att båtar är gjorda av trä eller plast och ja på den som trodde att det hade med formen att göra. Diskussionen avslutades med att jag även här förklarade för barnen att båtars flytförmåga inte beror på att de har åror, segel eller motor eller för att det är gjorda av plast eller trä och relaterade till de båtar som gjorts av modelleran under experimentet. Jag förklarade även att man kan säga att vattnet trycker/lyfter upp båten om den är formad på ett visst sätt (en båt måste tränga undan lika mycket vatten som den väger om den ska flyta). Den ena av flickorna tänkte att båtar som ligger i hamn flyter för att de är fastbundna och jag försökte förklara för henne att det inte var därför de flöt men jag vet inte om hon ”köpte” det. Denna flicka hade inget svar angående hur det går till när båtar flyter första gången jag frågade så några tankar har kanske väckts i alla fall…

Känslan är att de flesta barnen ändå har fått en annan bild än de hade tidigare angående hur det går till när båtar flyter och det har både varit roligt och lärorikt att arbeta på detta sätt.

1 kommentar:

  1. vilken fin cartoon med bra svarsalternativ, själv tror jag på alternativ nummer 2 =)

    SvaraRadera