Andersson (2008) menar att en förutsättning för progression är att läraren planerar medvetet. Progression innebär att läraren vidgar barnens/elevernas kunskaper genom att bygga vidare på deras tidigare kunskaper och erfarenheter. Under lärandetillfällena ska barnen/eleverna få undersöka, upptäcka och uppleva. Genom att barnen i förskolan får en begynnande förståelse inom vårt valda område ser vi det som en grund som de längre upp i årskurserna kan ha stor nytta av och bygga vidare kunskap på.
Mål
Utifrån Kursplanen i fysik skall skolan sträva mot att eleven
”utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp/…/(s. 57)”.
”utvecklar kunskap om växelspelet mellan undersökningar och experiment å ena sidan och utveckling av begrepp, modeller och teorier å den andra, (s. 57)”.
Utifrån kursplanen i teknik skall eleven efter femte skolåret
”kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner (s. 118)”.
Förskola
Enligt Läroplanen för förskolan Lpfö 98 skall verksamheten vara utforskande och sträva mot att alla barn utvecklar sin förmåga till nyfikenhet samt lust att leka och lära.
Barnen ska få erfara kring formens betydelses för flytförmågan genom att forma en lerklump på olika sätt. Utifrån det ska de försöka dra slutsatser tillsammans med lärarstudenten.
Utvärdering
Verksamheten skall möjliggöra en begynnande förståelse för att ett föremåls form har betydelse för flytförmågan. Vi vill att barnen skall få syn på att kontaktytan mot vattnet måste vara stor. Detta skall framgå genom att samtala med barnen utifrån en concept cartoon.
Skola
Ett mål som eleverna skall uppnå i grundskolan enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 är följande, eleverna skall förstå grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga och tekniska kunskapsområdena.
Vi vill att eleverna ska förstå varför ett föremål kan flyta samt få kännedom om grunden till Arkimedes princip. Kunskapen skall befästas genom att eleverna ska få genomföra ett experiment, utifrån ett naturvetenskapligt arbetssätt där de skall försöka få en lerklump att flyta genom att forma den på olika sätt.
Utvärdering
Eleverna ska lära sig att formen och vikten har betydelse för om en båt flyter eller inte. Genom vår concept cartoon synliggörs om eleverna har en förståelse eller ej.
Referens:
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.
Mål
Utifrån Kursplanen i fysik skall skolan sträva mot att eleven
”utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp/…/(s. 57)”.
”utvecklar kunskap om växelspelet mellan undersökningar och experiment å ena sidan och utveckling av begrepp, modeller och teorier å den andra, (s. 57)”.
Utifrån kursplanen i teknik skall eleven efter femte skolåret
”kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner (s. 118)”.
Förskola
Enligt Läroplanen för förskolan Lpfö 98 skall verksamheten vara utforskande och sträva mot att alla barn utvecklar sin förmåga till nyfikenhet samt lust att leka och lära.
Barnen ska få erfara kring formens betydelses för flytförmågan genom att forma en lerklump på olika sätt. Utifrån det ska de försöka dra slutsatser tillsammans med lärarstudenten.
Utvärdering
Verksamheten skall möjliggöra en begynnande förståelse för att ett föremåls form har betydelse för flytförmågan. Vi vill att barnen skall få syn på att kontaktytan mot vattnet måste vara stor. Detta skall framgå genom att samtala med barnen utifrån en concept cartoon.
Skola
Ett mål som eleverna skall uppnå i grundskolan enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 är följande, eleverna skall förstå grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga och tekniska kunskapsområdena.
Vi vill att eleverna ska förstå varför ett föremål kan flyta samt få kännedom om grunden till Arkimedes princip. Kunskapen skall befästas genom att eleverna ska få genomföra ett experiment, utifrån ett naturvetenskapligt arbetssätt där de skall försöka få en lerklump att flyta genom att forma den på olika sätt.
Utvärdering
Eleverna ska lära sig att formen och vikten har betydelse för om en båt flyter eller inte. Genom vår concept cartoon synliggörs om eleverna har en förståelse eller ej.
Referens:
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar