2009-03-04

Intervju med elever i år 3

Jag har intervjuat elever i år 3 på en skola i Västragötalands län. Frågan som jag ställde var följande: "Hur kommer det sig att båtar flyter"?

Svaren blev följande:

Flicka a:
Dom är stadiga och så har de motor. När vi var i Egypten så hade båtarna vingar på sidorna. Med dem så håller båten balansen i vattnet. Om båten är liten har den små vingar och om den är stor så är vingarna stora. Båtar är spetsiga i fram också det hjälper till så att de flyter. En eka är gjord av trä och trä flyter mycket.

Pojke b:
Båtar flyter för att vattnet är tungt och trycker upp båten. Båten har plast som gör att den flyter. Det är någonting i båten tror jag.

Pojke c:
Plast och trä kan flyta sen är den formad (båten). Om den hade varit fyrkantig hade den inte flytit lika bra. Om båten är fyrkantig så skulle vågen komma över båten men nu när båten är smalare under så kommer vågorna neråt och inte över båten.

Pojke d:
Vattnet gör så att det flyter också är båtarna av plast. På färgor är det ett band längst upp som gör att båten inte sjunker. Formen har betydelse, båtar har ju en smalnande form nertill. Formen hjälper till med att hålla båten över vattnet.

Flicka e:
Båtarna är tunga så det borde vara omöjligt. Båtar har en fläckt och tyngden gör så att båtarna flyter. Farten har också betydelse, och fläckten gör så att båten flyter mer. En boll flyter på vattnet så formen har betydelse för bollen är rund där uppe. Det har betydelse att båten är rund/spetsig i botten tror jag.

Svaren som jag fick utifrån min fråga sammanställs till en "concept cartoons" för att då kunna se alla elevers förkunskaper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar