Förskoleperspektiv och mål
Gruppen har utgått ifrån en frågeställning ”hur båtar kan flyta”. På det sättet får vi reda på barnens förkunskaper och deras tankar kring ämnet. Barnen på förskolan ska få upptäcka och utveckla nyfikenhet kring ämnet naturkunskap och att experimenten förhoppningsvis väcker tankar hos barnen. Även att utförandet sker på ett lekfullt sätt menar vi vara av vikt eftersom barnen är i förskoleåldern. Urvalen som vi gjort vid planering av experiment, är bland annat att barngruppen inte ska vara för stor då barnens frågor får större plats om gruppen är mindre som ett exempel. Vi har valt att inleda med en saga för förskolebarnen (sagan finns tidigare i bloggen). Detta för att det förhoppningsvis fångar barnens intresse redan från början. Sagan slutar med en uppgift som ska lösas och den gör barnen tillsammans med oss, barnens tankar och teorier är i fokus. Vi kommer under tiden samt efter experimentet förklara och låta barnens frågor synas och besvaras av oss. Barnen experimenterar i grupp då de finns mycket att lära av varandra, samt att de barn som inte är frågvisa även får chans att lyssna och lära och se vad som händer under experimentets gång.
Detta är några urval som gruppen har gjort vid planeringen av experiment med förskolebarn.
Vad som ska vara med och vad som ska uteslutas i de olika momenten med barnen är betydande, dels för barnens vidare intresse samt kunskap kring ämnet naturvetenskap. Barnen i förskolan ska få en inblick i naturkunskapen och de ska få höra olika begrepp för att de senare i skolåldern ska känna igen sig i och hört talas om fenomenet förut.
Sjöberg (2000) menar att ämnet naturkunskap är ett redskap för barnen att bära med sig genom livet och inte bara för framtidens experter. Utan att ämnet är viktigt för alla barn och elever. Vi menar med detta att barn bör få tillfälle att experimentera och testa sig fram inom ämnesområdet tidigt i livet. Redan tidigt ge barnen olika redskap för att de senare ska kunna utveckla goda färdigheter i ämnet och att barnens intresse och nyfikenhet väcks. Förskolelärare ska skapa ett intresse och inspirera barnen i förskolan, detta menar vi vara en bra grund för barnen att sedan i skolan känna till och vara bekant med vissa delar av naturvetenskapen, för att i skolan kunna bygga vidare på tidigare erfarenheter. Sjöberg (2000) menar även att allt lärande måste börja där barnen befinner sig. Med concept cartoon så utgick vi ifrån barnens förförståelse och vi fick reda på vart barnen befann sig och kunde då utgå ifrån dem till stor del då vi planerade.
Andersson (2008) menar att de yngre barnen behöver träning i att kunna beskriva vad som händer under experimentarbete. Det krävs att barnen har ett rikt språk för att kunna förklara med sina egna ord sin teori. Detta har vi valt att barnen i förskolan ska få träning i då de efter experimentet ska rita och måla vad som hände under genomförandet och träna sig på att beskriva och bli bekanta med att experimentera.
Vad som ska vara med och vad som ska uteslutas i de olika momenten med barnen är betydande, dels för barnens vidare intresse samt kunskap kring ämnet naturvetenskap. Barnen i förskolan ska få en inblick i naturkunskapen och de ska få höra olika begrepp för att de senare i skolåldern ska känna igen sig i och hört talas om fenomenet förut.
Sjöberg (2000) menar att ämnet naturkunskap är ett redskap för barnen att bära med sig genom livet och inte bara för framtidens experter. Utan att ämnet är viktigt för alla barn och elever. Vi menar med detta att barn bör få tillfälle att experimentera och testa sig fram inom ämnesområdet tidigt i livet. Redan tidigt ge barnen olika redskap för att de senare ska kunna utveckla goda färdigheter i ämnet och att barnens intresse och nyfikenhet väcks. Förskolelärare ska skapa ett intresse och inspirera barnen i förskolan, detta menar vi vara en bra grund för barnen att sedan i skolan känna till och vara bekant med vissa delar av naturvetenskapen, för att i skolan kunna bygga vidare på tidigare erfarenheter. Sjöberg (2000) menar även att allt lärande måste börja där barnen befinner sig. Med concept cartoon så utgick vi ifrån barnens förförståelse och vi fick reda på vart barnen befann sig och kunde då utgå ifrån dem till stor del då vi planerade.
Andersson (2008) menar att de yngre barnen behöver träning i att kunna beskriva vad som händer under experimentarbete. Det krävs att barnen har ett rikt språk för att kunna förklara med sina egna ord sin teori. Detta har vi valt att barnen i förskolan ska få träning i då de efter experimentet ska rita och måla vad som hände under genomförandet och träna sig på att beskriva och bli bekanta med att experimentera.
Mål
I kursplanen för ämnet kemi kan vi läsa följande:
Eleven ska kunna genomföra experiment utifrån en hypotes och formulera resultatet. (Sid. 63).
”befästa upptäckandes fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet så väl inför vardagslivets fenomen som naturens uppbyggnad”. (Sid. 59).
I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 kan vi läsa följande:
Eleven ska känna till och förstå grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga … kunskapsområdena. (sid. 10).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar